Rueda

Rueda dansers 1

Rueda de casino verscheen in de jaren ´50 in Cuba. In het begin heette het niet rueda de casino, maar bv. mania of casino. Deze vorm van salsa ontstond bij de arme zwarte Cubanen, m.a.w. degenen die niet welkom waren in de sociale clubs van de stad. Havana was de hoofdstad van het nachtleven en van muziek. Dansers kwamen er samen in de casino's om te dansen op muziek van bv. Benny Moré, Arsenio Rodriguez, Cachao, Enrique Jorrin, Orquesta Aragon, enz.

Samen met de emigratie van Cubanen is deze dans in de Verenigde Staten terechtgekomen en dan vooral in Miami. In 1970 was rueda de casino de meest bekende dans in Cuba. De rueda del oso werd gedanst op muziek van Los Van Van of Juan Formell op de typische plaatsen.

Wat is rueda?

Rueda de casino is een vorm van salsa waarin een groep van minimum 3 danskoppels in een cirkel dansen. Ze voeren een variëteit uit van complexe bewegingen, draaien en veelvuldig wisselen van danspartner. Het lijkt op die manier op een choreografie, maar technisch gesproken is het geen choreografie. Een persoon is de baas van de hele groep (= dirigent). Hij roept de verschillende namen van figuren en geeft ook de opdracht tot het gelijktijdig wisselen van danspartner in de cirkel. Hij kan de figuren ook aangeven via handgebaren indien de muziek te luid is. 

Rueda is het Spaanse woord voor wiel (cirkel). Wat ongetwijfeld ook belangrijk om weten is, is dat er verschillende namen zijn voor dezelfde figuur. Dit is afhankelijk van de verschillende groepen en regio´s. Veel Cubanen zeggen ook dat het in Cuba op de straat juist de bedoeling is dat iemand een fout maakt in de kring. Dit koppel moet dan de kring verlaten om uiteindelijk met zo weinig mogelijk personen te eindigen. Maar dit gebeurt alleen om er een beetje fun in te brengen. Bekijk een voorbeeldfilmpje.

Rueda dansers

Oorsprong van rueda

Rueda de casino vindt zijn oorsprong in de koloniale invloeden van het koninkrijk van Louis XIV in Frankrijk. Hier waren reeds choreografieën aanwezig die geleid waren door een bastonero. Dit genre arriveerde in Cuba via vluchtelingen uit Haïti en nadien werd dit genre gemixt met andere dansen zoals de Franse quadrille waaruit de Danzón ontstaan is. Eigenlijk was het dus een mengeling van Franse dansen met Afro-Cubaanse dansen zoals salsa.